Nepal!!! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Misha Ven - WaarBenJij.nu Nepal!!! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Misha Ven - WaarBenJij.nu

Nepal!!!

Door: Misha

Blijf op de hoogte en volg Misha

02 November 2012 | Nepal, Sauraha

We hebben het drukke Varanasi verlaten om de drukte van India in te ruilen voor de rust van Nepal. We zijn hier nu geloof ik 5 dagen in Nepal en ik durf nu al te zeggen dat India en Nepal tegenpolen zijn: stad-platteland, druk-rust, stank-natuur, ga zo maar door.
We zijn met de trein en bus van Varanasi naar Lumbini gegaan. De grens was ff lastig omdat alle grensposten dicht waren dus na een uurtje was alles pas geregeld. (De mensen in de grenspost van Nepal waren aardig, in tegenstelling tot de Indiërs.) Vanaf daar hadden we geen zin meer om op de bus te wachten (we moesten van 5 tot half 7 wachen) dus toen iemand ons aanbood ons te brengen met z'n auto voor omgerekend 7 euro (30km) hebben we dat maar gedaan. Merel viel meteen in slaap. Ik citeer van mijn facebook pagina nadat ik had gezegd dat ik een prachtige taxirit achter de rug had. Dit is wel een redelijke beschrijving:

"Karsten Smit Mooier dan achterin de pickup met zonsopgang? Die was ook wel leip
Misha van der Ven je hebt geen idee, maar ik had de camera niet bij de hand
Misha van der Ven ik het ff beschrijven: we reden tussen kleine riviertjes die compleet groen begroeid waren met allerlei kleuren bloemen en er hing een neveltje overheen, zoals op de Kromme Rijn op een mooie lentedag. Als je langs die bomen verder reed waren er kleine akkertjes waar zo hier en daar mensen aan het werk waren tussen de gouden tarwevelden die tussen een paar gigantische bomen stonden. Die afwisseling strekte mijlenver uit waardoor je kilometers ver kon kijken, en dat alles onder het genot van een roze-oranje lucht en bedekt met een gezonde laag nevel. Als we nog een keer een ritje maken om dit tijdstip zal ik zorgen dat ik de camera bij de hand heb. dus dat was naar mijn mening wel wat mooier dan die zonsopgang in Cherso...”

We waren de eerste dag heel moe dus we hebben geslapen gegeten ff wat gehangen en weer lekker geslapen. De volgende dag zijn we naar de geboorteplaats van Buddha gegaan. Was heel mooi en er waren een 2 tempelparken met nieuwe tempels, het is me nogsteeds niet helemaal duidelijk waarom ze uit te grond schieten met z'n allen maar het was zo ongelooflijk vrolijk allemaal (nog een tegenstelling met India). Het was vooral heel erg rustgevend en we hebben serieus getwijfeld om Buddhist te worden, zo vrolijk was het allemaal!!
De volgende dag wilden we het tempelpark rondje afmaken toen we opeens bedachten dat het wel heel leuk zou zijn om misschien de omgeving een beetje te bekijken dus we hebben gevraagd of we er misschien een mogelijkheid was om een wandeling te maken, en verhip, het kon! Dus we hebben een wandeling van 3 uur (uiteindelijk hadden we na verdwalen 4,5 uur nodig) en zonder kompas hadden we het hotel niet gehaald dus dat was wel fijn. ONGELOOFLIJK was het, we hebben van het begin tot het eind kunnen zien hoe echte Nepalese boeren leven en werken, iedereen was bezig op het land, allemaal op een andere manier. We denken dat in een dorpgemeenschap zegmaar iedereen een eigen taak had. We liepen over een zandpad waar geen auto's konden rijden, heel af en toe brommertjes of een tractor, een paar fietsers maar vooral wandelende mensen met stro op hun hoofd of met koeien, buffels of geiten, noem maar op. Er werd heel veel met poep gedaan, hutjes gebouwd, verbrand tc. Tussen de weilanden door kwamen we langs een paar kleine dorpjes met huisjes van dus poep en klei en stro gemaakt. En we werden aangekeken alsof ze echt nog nooit een blanke gezien hadden. We hebben ergens een cola gedronken (superkoud, precies wat we wilden) en we werden aangekeken alsof we aliens waren, wel leuk voor de verandering. Maar om zo te zien hoe alles er aantoe ging was echt heerlijk, en heel moeilijk te beschrijven hoe het voelde om opeens, (3 dagen na de drukte) voor ons gevoel 1 dag na de verschrikkelijke drukte in India, zo heerlijk in de echtheid van een land te lopen terwijl we dat in India niet 1x gehad hebben...
Nu zijn we bij Chitwan National Park, en we gaan morgen kanoën en door de jungle wandelen met gids op zoek naar tijgers, krokodillen, en neushoorns :-). De dag daarna gaan we door de jungle op de rug van een, jawel, olifant!! Het is wel wat ik een beetje verwacht had, dat je dikke duiten betaald voor elke scheet die je laat. We betalen 30 euro per persoon om alleen al die 2 dagen het park in te kunnen, en alles bij elkaar betalen we voor deze 3 dagen 200 euro, incl. eten etc.
Ik zal er deze keer meteen ook wat foto's bij zetten, van de tempels bijvoorbeeld en van de wandeling en ja bekijk ze maar!! Merel is trouwens echt een schatje voor me!
Tot de volgende blog!

PS van Merel, Over 2 uurtjes gaan we naar een Elifant Breeding Farm, waar 3 olifantenkalfjes geboren zijn, die we mogen knuffelen!!! Ik kijk ernaar uit! Doei

• 02 November 2012 - 11:58

Meta:

wat een mooi verslag weer!! genieten klinkt heel paradijselijk in Nepal, van natuur via Buddha tot babyolifantjes... maak veel foto's tot skype!! Meta

• 02 November 2012 - 12:35

Oma En Opa:

We waren ook al even in het landschap, waar jullie wandelden. Schitterend en beeldend verslag Misha!!
    Merel, wat fijn, dat je op een olifant kunt rijden en de jonkies zelfs gaat knuffelen. Een droom wordt verwezenlijkt!!
    En wat een enthousiasme spreekt uit het verhaal. Leuk, leuk!!
    Liefs van ons. O/O

• 02 November 2012 - 13:25

Anne Katrien:

Ha Mischa en Merel, Chitwan en zo'n olifantentocht heb ik ook gedaan. Geen Bengaalse tijger gezien, wel krokodillen en apen. Als jullie de kans heben zou ik echt een toertocht hoog de Himalaya in maken. Echt geweldig mooi, groots, en indrukwekkend.

• 02 November 2012 - 14:02

Frits Stroes:

Hoi M en M,
    en erg leuk reisverslag dat we met heel veel genoegen lezen.
    Veel plezier bij de olifantjes,we horen graag hoe dat is geweest.
    groet van PAP

• 02 November 2012 - 14:02

Frits Stroes:

Hoi M en M,
    en erg leuk reisverslag dat we met heel veel genoegen lezen.
    Veel plezier bij de olifantjes,we horen graag hoe dat is geweest.
    groet van PAP

• 02 November 2012 - 15:01

Paula:

Ik geniet weer van je verhaal. Zie t zo voor me.
    Xxx

• 02 November 2012 - 16:10

Karsten:

Wauw klinkt geweldig, zal nog wel een stuk beter zijn dan dat!

• 02 November 2012 - 17:30

Groeenweg:

Zou wel graag eens bij jullie willen kijken.
    Is het eten in Nepal ook beter dan in India ?
    Ga nu ook geloven dat Nepal heel bizonder is.; en jammer dat ik nooit de moed heb opgenomen er heem te gaan. Maar wij zochten in onze koude winter ok altijd eerst naar een warm land en warm zeewater.
    Ben ook noorit in India geweest en ik denk om de redenen die jullie hebben beschreven; maar jullie zullen ook gaan zien dat Thailand (en ook Indonesie maar dan weer anders en Maleisie wat meer geordend ) ook hectisch etc kan zijn maar aangenaam zeker als je er aan gewend raakt zoals ik vroeger samen met oma.
    Jullie hebben ook al geconstateerd dat het leven daar erg goedkoop is maar soms ook erg duur.en niet in verhouding. Ik denk dat jullie daar ook ervaring in moeten/ zullen krijgen. ; en ook om iets duurs goedkoper te kunnen krijgen ( en ook zonder direct af te adingen )

Opa

PS Voor mijn vertrek naar Thailand zal ik ullie mijn reisplan per email toezenden .
    Hier in staat van dag tot dag waar we zijn. Jammer dat we elkaar daar dan vermoedelijk niet kunnen zien.

• 02 November 2012 - 21:04

Groeneweg:

Had nog willen vragen of jullie hebben kunnen ontdekken / verkkaren waarom het in India zo anders is dan in Nepal.
    Voor de verschillen tussen Thailand Maleisie en Indonesie heb ik m.i. wel een reden voor kunnen vinden
    Opa

• 03 November 2012 - 16:31

Tante Angela:

Wat een mooie reis, geweldig geniet er maar van. Veel groetjes Tante Angela

• 04 November 2012 - 09:37

Opa:

En alweer wint Utrecht. Met 5-1 van Willem II. En ze voetbalden echt. Bewegelijk spel, snelheid en goede doelpunten. Ze staan nu boven Ajax. In de stad zingt het rond: We worden kampioen. Er worden grapjes gemaakt. Bv. Maar Ajax is toch... Ajax? Bedoel je die jeu de boule vereniging. Er hangen al plakaten in de stad: Milaan, we komen eraan. En het allerleukste is: Waarnemers zien een lichte haarglans ontstaan op Wouters'kale kop. Dat hoofd heeft lang moeten wachten!!
    Tot volgende week! Stevige hand voor jou en een knuffel voor Merel. Opa/Oma

• 05 November 2012 - 18:11

José En Jack:

Hoi M & M,

Wat een boeiend verhaal weer! Wat zullen jullie beiden vol machtige indrukken zitten. Het is allemaal toch wel een tikkie anders dan Bunnik. Nepal was nog al eens in het nieuws door de afschaffing van de monarchie aldaar. Zouden ze hier ook moeten doen ;-)
    Inderdaad een bekend fenomeen dat alles duur is. Pas op voor de scherpe tandjes van de wilde dieren.
    Veel plezier verder en we kijken uit naar jullie volgende blog.

Groetjes van je buurtjes.
Misha

Geslaag (en) op reis naar Azie!!

Actief sinds 02 Okt. 2012