1e week India!! - Reisverslag uit Jodhpur, India van Misha Ven - WaarBenJij.nu 1e week India!! - Reisverslag uit Jodhpur, India van Misha Ven - WaarBenJij.nu

1e week India!!

Door: Misha

Blijf op de hoogte en volg Misha

11 Oktober 2012 | India, Jodhpur

Zoo, hier ben ik weer. Sinds de laatste keer dat ik iets geschreven heb, hebben we Mumbai met de trein verlaten naar Udaipur, verder gegaan met de bus naar Mt. Abu, en vanaf daar weer met de bus naar Jodhpur waar we nu lekker op ons hotelkamertje zitten na een lange irriterende reis. In de tussentijd heb ik flink de diarree te pakken gekregen en ben ik ook een paar daagjes ziek geweest, toch wat dingen ondernomen en die zal ik even op een rijtje zetten.
De indruk die ik nu van India heb is dat het ongelooflijk druk is. Er zijn nauwelijks buitenlandse toeristen (dus we worden vaak vaak gevraagd of ongevraagd op de foto gezet omdat we bijzonder zijn) en ik baal er dus heel erg van dat ik zo weinig energie heb en bij het minste of geringste last van m'n gezondheid heb. Los daarvan vind ik het heerlijk dat ik hier saampjes met Merel ben omdat ik lekker met haar overal over kan praten waarvan ik merk dat ik dat toch wel nodig heb omdat er zoveel dingen zijn die voor ons compleet nieuw zijn. Met name die drukte waar je af en toe helemaal krankjorum van wordt.
Het is aan de ene kant heel leuk dat er letterlijk niks te eten te krijgen is wat we in Nederland kennen: tenminste nog niet gevonden. Dus ik had niet echt iets om op terug te vallen toen ik ziek was dus dat was wel vervelend. Maar aan de andere kant is het ook wel leuk omdat eigenlijk elke maaltijd een uitdaging en een verrassing is. We hebben een paar prima eetbare dingen ontdekt: naan: een hele saaie dikke pannekoek met als je wil een vulling van kaas of knoflook (of nog andere dingen). Een soort Indiase pizza, pittig en ongeveer 3x zo klein, niet heel lekker maar wel te eten als we niks anders durven te bestellen. Voor de rest is het gewoon een beetje aftasten en blijven roepen: NO CHILLI, NO PEPPER!!!!!! (anders brand je bij bijna alles echt je bek, echt waar..
Maargoed, Mumbai was dus erg druk en stinkerig en arm en we waren heel blij dat we daar weg gingen eigenlijk terwijl we ons er wel prima vermaakt hebben. Een paar sightseeing dingetjes gedaan, niet echt benoemenswaardig. We deden er een uur over om met de intercity uit de stad te komen en onderweg een variëteit aan gebouwen gezien: van sloppenwijk tot moderne flats en kantoorgebouwen. En van het ene op het andere moment waren we buiten. Zeer veel groen. Af en toe een stadje en nog meer groen. 20 uur later in Udaipur aangekomen (deels met slaaptrein) naar een Nederlands/India's hotelletje gegaan, lekker ontspannen, niet zo plakkerig, wel warm. Naar een tempel gegaan en een paleis, wel leuk niet heel bijzonder. De volgede dag dus wat ziekjes, maar toch een leuke sightseeingtour gedaan met een hele aardige vent die goed Engels sprak en vooral heel aardig en in mijn ogen eerlijk was. Was heerlijk om lekker rondgereden te worden en informatie voorgeschoteld gekregen. 3 uur later en 400 rupees (6 euro) lichter, waar we toch naar 700 rupees (10 euro) van hebben gemaakt. Vertrokken uit Udaipur naar een religieuze en voor Indi toeristische trekpleister, waar wij dus de enige blanken waren met een warme en drukke bustocht Mt Abu. Boven op een berg van ongeveer 1000m een soort Cherso achtige indruk waar meer hotels waren dan huizen leek het wel. Prachtige tempel gezien: Delwara Jain Temple, met een ongelooflijk detail. Mochten geen foto's maken dus google het maar even. Voor de rest was het daar wel lekker rustig dus dat was wel fijn. Best veel last van m'n gezondheid gehad maar ik hoop dat Norit 200 me er weer bovenop helpt.
Nu zitten we na een busreis met een zeer irriterende toeterende chauffeur lekker in de zwoele lucht van Jodhpur op een dakterras te chillen en te eten en te genieten van onze welverdiende rust. Morgen doen we rustig aan en is het zelfs mogelijk dat we echt een 100% (lees 90%) rustdag houden. Het gaat een stuk beter met me, morgen kijken we weer verder!!
Ik mis de tosti's heel erg en de rust, maar ik denk dat we aan beide wel gewend raken. Tot de volgende blog!
(ps Merel zegt hoi tegen jullie allemaal)
(pps De eerste foto's staan op mijn facebook, de rest zal ik op waarbenjij.nu zetten tot nader bericht)

DOEI!!

  • 12 Oktober 2012 - 08:41

    Harm Bosma:

    Hallo Misha en Merel,

    Ik krijg jullie reisavonturen ook in mijn mailbox, waarschijnlijk als 'overblijfsel' van Hidde's reis vorig jaar naar Zuidoost Azië. Hoe dan ook: ondanks alle ongemak boven en beneden, ga je natuurlijk niet voor niets naar India. Vijfduizend jaar mysterie en schoonheid liggen op jullie te wachten. Ik hoop dat jullie er veel van ontdekken, zien, ruiken en proeven.

    Groet,
    Harm Bosma

  • 12 Oktober 2012 - 09:16

    Anne Katrien:

    Tja die diarrhee is wel heel vervelend en mijn ervaring is dat die Hollandse spullen als Norit en Imodium ook helemaal niet helpen. Ik kreeg in Nepal uiteindelijk van een andere, Amerikaanse toeriste een extra strong geel pilletje en dat hielp wel. Geen idee wat het was. Erg uitkijken met vlees eten. De rest kan niet zo heel erg veel kwaad. Maar ja, wij westerse watjes kunnen natuurlijk ook nergens tegen, als je dat vergelijkt met hoe veel Indiers leven. Geniet van het mooie en bijzondere dat India te bieden heeft, en veel plezier samen!

    Anne Katrien

  • 12 Oktober 2012 - 10:48

    Marlies:

    Leuk om mee te lezen wat jullie allemaal meemaken en zien. Prachtig hoor zo'n reis, geniet er van.

  • 12 Oktober 2012 - 12:02

    Marion Poortvliet:

    Wat leuk Micha (en Merel) dat we op de mailinglist staan en jullie reis belevenissen kunnen volgen. Het doet mij erg denken aan zo'n pakweg 25 jaar geleden toen ik in India was. Een ware cultuurschok. Maar als je eenmaal een modes hebt gevonden hoe met alle nieuwe om te gaan en geen gekke dingen eet (helaas is dat dan wel elke dag ongeveer hetzelfde :(, dan is het heel bijzonder om zo'n andere manier van leven mee te maken. Geniet er van!
    Marion

  • 12 Oktober 2012 - 13:16

    Leo:

    ha, acclimatiseren doe je niet dus niet in een weekje!

  • 12 Oktober 2012 - 17:32

    José En Jack:

    Hoi Micha en Merel,

    Je hoort het echt van (bijna) iedereen: in India (en Egypte trouwens ook) loop je geheid tegen een darminfectie aan. Oppassen met (vooral) vlees eten en erg vaak je handen wassen. Vooral dat laatste is belangrijk!
    Jullie hebben een leuk verhaal geschreven. Zo kunnen wij jullie helemaal volgen. En tja, India -en dan vooral de grote steden- zijn inderdaad ver-schrik-kelijk druk. In mijn arbeidzame leven moest ik veel zakendoen met India. Zo had ik dus ook met enige regelmaat India aan de telefoon. Voor een bepaalde transactie sprak ik met iemand bij een bank in ... Mumbai (toen nog gewoon Bombay). De goede man had zijn raam openstaan en door de verkeersdrukte achter hem, was het onmogelijk om hem te verstaan. Op mijn verzoek sloot hij zijn raam toch maar even, waarna wij weer vrolijk zaken konden doen :-)
    Heel veel plezier verder enne... wees voorzichtig!
    Groetjes, van je Bunnikse buurtjes José en Jack

  • 12 Oktober 2012 - 18:21

    Merel De Perel:

    Lieve M&M,
    Wat onwijs leuk om te lezen! Geniet van alle mooie nieuwe indrukken. Mish, hopelijk ben je snel er weer bovenop. Heb die tempel gegoogled, ziet er fantastisch uit!
    Groetjes,
    Merel de Perel

  • 12 Oktober 2012 - 22:34

    Greet:

    Ha Mies en Merel,

    Ja, de wereld is groot! En druk en oud en arm en jmooi en je kunt goed ziek worden van alle bacterien die er ook leven. Zelf was ik ziek toen ik in Tibet was....balen balen balen...toch maar de nodige wonderschone dingen gaan bekijken.
    Goed uitkijken met wat je eet.

    Greet, je tante die dokter is

  • 14 Oktober 2012 - 19:13

    Paula:

    Wat een leuk verslag hopelijk ben je snel van je ongemak af en kunnen jullie ongestoord genieten zonder je zo te voelen.
    Mooie foto's, geeft een goede indruk.
    Enjoy!
    Liefs Paula

  • 14 Oktober 2012 - 19:13

    Paula:

    Wat een leuk verslag hopelijk ben je snel van je ongemak af en kunnen jullie ongestoord genieten zonder je zo te voelen.
    Mooie foto's, geeft een goede indruk.
    Enjoy!
    Liefs Paula

  • 14 Oktober 2012 - 19:13

    Paula:

    Wat een leuk verslag hopelijk ben je snel van je ongemak af en kunnen jullie ongestoord genieten zonder je zo te voelen.
    Mooie foto's, geeft een goede indruk.
    Enjoy!
    Liefs Paula

  • 19 Oktober 2012 - 11:09

    Amy:

    Hi Mies en Merel,
    Wat leuk om jullie verhalen zo te lezen!
    Hopelijk gaat de gezondheid snel vooruit.
    Geniet van alle indrukken!
    Liefs Amy
Misha

Geslaag (en) op reis naar Azie!!

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 12555

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 03 November 2012

Examenreis naar Azie

Landen bezocht: